| |||||
| 1 Kutatásunkhoz a következő feladatokat fogalmaztuk meg: - a harmadfokú képzés hatásainak összehasonlító vizsgálata Közép-Európa néhány átalakuló térségében; - a képzések iránti igények átalakulásának statisztikai-összehasonlító vizsgálata egy kiválasztott határközi térségben; - az új felsőoktatási törekvések (intézményi, helyi és regionális "oktatáspolitikák") föltárása és nyomon követése; - a gazdasági átalakulás és a felnőttképzés összefüggéseinek föltárása és különbségeinek összehasonlítása. 2 Azokra a korábbi kutatásainkra alapozunk, amelyekben - OTKA, valamint NKFP támogatással - a kisebbségi és a határmenti oktatás helyzetét tártuk föl. A jelen kutatásban a következő problémákat tanulmányozzuk: - Kibontakozóban vannak-e határokon átnyúló regionális felsőoktatási terek? - Hozzájárul-e a felsőoktatás a hátrányos helyzetű térségek gazdasági fölzárkóztatásához? - Hozzájárul-e a felsőoktatás egy regionális identitás kialakulásához? - Kiegészíti-e a felnőttképzés a lemaradó térségek felsőoktatási kísérleteit (regionális tanulási terek)? 3 E problémák tanulmányozása közben a következő megközelítéseket használjuk: - összehasonlító pedagógiai és oktatáspolitikai megközelítések (a határközi térségek adottságainak megfelelően); - oktatásökológiai (oktatásföldrajzi) megközelítések (egy kiválasztott térség népességmozgásának tanulmányozásában); - nevelésszociológiai megközelítések (a harmadfokú képzések és helyi intézményszervezések vizsgálatában).
|
| |||
TERD 2009 |