Nemzetközi
összefüggésekbe helyezni azokat a regionális jelenségeket és folyamatokat,
amelyeket a "Partium" nevű térség felsőoktatásának és felnőttoktatásának
tanulmányozása közben földerítettünk. Az oktatási rendszer és annak
szabályozása állami (nemzeti) ügy, amelyet az Európai Unióban az egyes
tagállamok a saját szintjükön rendeznek el. A tagállamokon belüli - területi
- folyamatok és jelenségek beleilleszkednek az egyes állami oktatási
rendszerekbe és azok irányításába. Ahhoz, hogy területi alakulásukat
megérthessük, ezeket az összefüggéseket is figyelembe kell vennünk.
Az összehasonlítás kiemelt területe:
Azoknak
a helyi-területi, önkormányzati, kisebbségi, vallási stb. intézményeknek és
kezdeményezéseknek a vizsgálata, amelyek a "Partium" térségében a
rendszerváltozás után megindultak, Ezeknek az intézményeknek a
"születéstörténetét" egy korábbi kutatásban már föltártuk (Kisebbségi oktatás
Közép-Európában). Most újra meglátogatjuk őket - illetve hasonló eseteket
tanulmányozunk -, hogy megvizsgáljuk a sorsuk alakulását a Bologna-folyamat
keretei között.